فلوره اصلی

راهنمای خرید اجاق گاز

اجاق‌گاز مهم‌ترین وسیله در آشپزخانه به شمار می‌رود و باید بیش از بقیه وسایل در انتخاب آن دقت داشته باشید تا مناسب‌ترین را انتخاب کنید. اجاق‌های گازی، الکتریکی، اجاق‌های بزرگ و قدیمی یا اجاق‌های توکار با شعله‌های مجزا، انواع اجاق ها را تشکیل می دهند.

البته هزینه، فضا مورد نظر شما تا حد زیادی در انتخابتان تاثیر دارد؛ با این حال بهتر است راهنما‌ های مربوط به این‌گونه وسایل را مطالعه و مدل‌های مختلف اجاق‌، امکانات و پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود را بررسی کنید.

ارزان‌‌ترین انتخاب، خرید یک اجاق ساده فردار با شعله مرکزی است اما امروزه مدل‌های عریض‌تر آن نیز به بازار عرضه شده است. قبل از خرید، دقت کنید که فر آن مطابق با نیاز شما باشد (ظرفیت داخلی آن باید از بیرون قابل برآورد باشد) در صورت امکان، فری تهیه کنید که در‌ شیشه‌ای داشته باشد.

در شیشه‌ای آسان‌تر شسته می‌شود و در زمان پخت نیز می‌توانید مواد داخل آن را ببینید. اجاق‌های امروزی بسیار متنوع‌تر از انواع قدیمی است و دارای کباب‌پزها، شعله‌هایی برای سرخ‌کن‌های بزرگ، جایی خاص برای ماهی‌تابه و انواع دو شعله‌ای یا شش شعله‌ای هستند.

اگر سطح کابینت شما باریک است، اجاق‌های خوراک‌پزی چهار شعله که همه در یک ردیف قرار دارند را انتخاب کنید؛ همچنین اطمینان حاصل کنید که شعله‌های کافی در اختیار دارید تا بتوانید در لحظه چند ماهی تابه و قابلمه را روی آن قرار دهید.

اجاق گاز‌های هوشمند و قابل برنامه‌ریزی به کدبانوی خانه امکان می‌دهد که با خیال آسوده در حالی که غذایی را روی گاز گذاشته از منزل بیرون برود و مطمئن باشد در زمان مقرر، شعله زیر غذا خاموش می‌شود. هر چند در آغاز اجاق‌گاز‌ها تنها چند شعله برای پخت غذا داشتند اما با مرور زمان تجهیزات دیگری نظیر جوجه گردان و فر به آنها اضافه شد.
اجاق گاز هم اکنون به یکی از نیازهای اساسی در لوازم خانه بدل شده و دیگر خانه ای نیست که در آن اجاق گاز موجود نباشد .
البته اخیرا دستگاه های دیگری نظیر ماکروویو، گریل و … به بازار آمده‌اند که هریک به نوعی می‌توانند کار گاز را انجام دهند. اما باز هم فروش اجاق گاز به مراتب بیش از این محصولات است.

هنگام خرید اجاق گاز باید علاوه بر ظاهر و کارایی به نیاز خانواده هم توجه کرد. برای خانواده‌های پرجمعیت اجاق‌های ۵ یا ۶ شعله مناسب است اما یک خانواده کم‌جمعیت با یک اجاق ۴ شعله  هم می‌تواند امورات خود را بگذراند.

البته تجهیزات اجاق‌ها هم اهمیت دارد. برای مثال خیلی‌ها از فر اجاق استفاده زیادی می‌کنند و برخی دیگر استفاده زیادی ندارند.

یکی دیگر از نکات مهم در اجاق ها داشتن ترموکوبل و فندک است . در انواع گران قیمت‌تر علاوه بر کیفیت به نکات ایمنی هم توجه بیشتری شده است و تنها تفاوت در شکل زیباتر آنها نیست ترموکوبل یکی از قطعات ایمنی است که به محض خاموش شدن شعله گاز را قطع می نماید و از بروز یک حادثه جلوگیری می کند.

تایمر 90 دوفر
2x90دوفر
شش شعله

مهمترین شاخص در اجاق گاز ها اجباری بودن استاندارد در آنهاست. از آنجایی که اجاق گاز یکی از پرمصرف‌ترین و در عین‌حال بادوام‌ترین لوازم منزل به شمار می آید، بهتر است تا در صورت امکان نوع باکیفیت‌ و استاندارد آن خریداری شود چرا که گاهی هزینه تعمیر اجاق‌گاز‌های بی‌کیفیت در طول چند سال بیشتر از یک اجاق گاز خوب می‌شود.

گازی یا برقی؟
هنگامی که نوبت انتخاب بین اجاق‌های گازی و برقی می‌رسد، تفاوت‌ها بسیار کم و انتخاب بسیار سخت است. با وجود اینکه کنترل چراغ‌های گازی آسان‌تر است، اجاق‌های هالوژنی، خدماتی مانند چراغ‌های گازی را ارائه می‌دهد، گرمای آنها بسیار سریع است و به راحتی نیز خاموش می‌شوند. اما هر گونه سوختی که انتخاب کنید، اکثر غذاهایی که امروزه ما طبخ می‌کنیم، سرخ کردنی یا بخارپز هستند که تولید بخار، بو و دود می‌کنند بنابراین تهویه مناسب به صورت هواکش‌ها یا هود ضروری به نظر می‌رسد.

اجاق های پیشرفته و مدل‌های فرانسوی
این وسایل مدرن و پیشرفته، ظرفیت بالایی برای پخت و پز دارند و شامل دو یا چند اجاق چند منظوره، پنج یا شش شعله گازی، گریل‌ها و فرها هستند.حتی ممکن است تسهیلاتی مانند کشوهای گرم کننده، بخارپز و چرخ‌های دوار برای کباب کردن نیز داشته باشند. اجاق‌های مجزا بسیار سنگین هستند و نیاز به کفپوش‌های محکم نیز دارند. این نوع اجاق‌ها از مدل‌های مورد علاقه سرآشپز‌ها و معمولا بسیار گران‌قیمت هستند.

اجاق های توکار و شعله های مجزا
یکی دیگر از مدل‌های بسیار رایج امروزی، اجاق‌های توکاری هستند که شعله‌های مجزا دارند و به شما اجازه می‌دهند تا دو فضای مجزای پخت و پز داشته و فر خود را نیز در محل مناسبی جای دهید. این اجاق‌گاز‌ها بسیار گران‌تر از اجاق‌های مجزای استاندارد، اما در عین حال انعطاف‌پذیرتر و متداول‌تر هستند.

فر توکار

راهنمای خرید یخچال فریزر

امروزه یخچال‌ها از تنوع بسیاری برخوردارند. اولین نکته که در خرید یخچال فریزر باید به آن توجه کنید این است که محصولی که تهیه می‌کنید متناسب با نیاز شما باشد. بهتر است ابتدا به ملاحظات قبل از خرید بپردازید و با علم به ویژگی‌های به‌روز و کاربردی،انتخاب را متناسب با بودجه‌ی خود انجام دهید. قبل از اقدام خرید دو نکته‌ی اساسی وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت؛ ابعاد موجود در فضای آشپزخانه و عادات خرید که مهم‌ترین مؤلفه‌ها در خرید یخچالی کاربردی هستند.

۱. ابعاد

نکته‌ی مهم اول این است که بدانید دقیقا چقدر فضا برای قرار دادن یخچال فریزر خود در آشپزخانه در اختیار دارید. توجه داشته باشید که یخچال فریزرها تک سایز نیستند. پس بهتر است قبل از خرید به نکات زیر در خصوص اندازه‌‌ی محصول توجه کنید.

ورودی یخچال

این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌عنوان خریدار باید بدانید اندازه‌ی ورودی یخچال چقدر است و آیا در فضایی که شما در آشپزخانه‌ی خود در اختیار دارید جا می‌گیرد یا خیر. چنان‌چه فضای شما از اطراف نیز محدود باشد، بهتر است عرض و ارتفاع و عمق این محدوده را قبل از خرید اندازه‌گیری کنید. در این اندازه‌گیری حداقل دو سانتی‌متر فضا در اطراف برای به اصطلاح تنفس دستگاه و جلوگیری از داغ شدن آن در نظر بگیرید.

فضای در دسترس برای باز شدن درب

این نکته زمانی اهمیت می‌یابد که یخچال شما در کنار دیوار قرار می‌گیرد. برای این‌که بتوانید درب یخچال را کاملا باز کنید باید توجه داشته باشید که جهت باز شدن آن به سمت دیوار نباشد. در مواردی که یخچال بین کابینت‌ها یا در نزدیکی دیوار تعبیه می‌شود، حداقل پنج سانتی‌متر فضا برای گردش لولاها باید در نظر گرفته شود؛ البته برخی از یخچال فریزرهای جدید از لولاهایی استفاده می‌کنند که هیچ گونه بیرون‌زدگی ندارند؛ اما در سایر موارد باید به این نکته توجه کرد.

اندازه‌ی ورودی آشپزخانه

این‌که تمام سختی‌های خرید و حمل‌ونقل یخچال را تحمل کنید و در نهایت متوجه شوید که نمی‌توانید یخچال جدید خود را وارد آشپزخانه کنید بسیار ناخوشایند است. پس قبل از خرید، اگر آشپزخانه‌ی شما در دارد و به ‌اصطلاح اوپن نیست، بهتر است چهارچوب آن را اندازه‌گیری کنید و ابعاد را به همراه داشته باشید تا در انتخاب خود مدنظر قرار دهید.

۲. عادات خرید و آشپزی خود را در نظر بگیرید

یخچال فریزر

این مورد در انتخاب ظرفیت یخچال فریزر اهمیت بالایی دارد. اگر عادت به ذخیره‌ی مواد غذایی ندارید، یخچال بزرگ تنها جای بیشتری در آشپزخانه‌ی شما اشغال می‌کند و مصرف برق شما را بالا می‌برد.

فضای داخلی

فضا داخلی یخچال‌ها را عموما با واحد فوت مکعب که برابر با ۲۸.۳ لیتر (۰.۰۲۸ متر مکعب) است، اندازه‌گیری می‌شود. یخچال‌ها می‌توانند از ۲ تا ۴۲ فوت مکعب فضا برای ذخیره‌ی مواد غذایی در اختیار کاربران قرار دهند. عدد فوت مکعب دقیقا برابر با فضای داخل یخچال نیست و معمولا به دلیل استفاده از موارد مختلف مانند طبقه‌ها و کشوها، فضای کمتری نسبت به عدد عنوان‌شده در اختیار کاربر قرار خواهد داشت.

مشخصات فضای داخلی (فوت مکعب)
فریزر بالا ۲۴ – ۱۴.۵
فریزر پایین ۲۵ – ۱۹
درب فرانسوی ۳۲ – ۱۸
ساید بای ساید ۲۹ – ۲۰
دوقلو ۴۱ – ۳۲
کامپکت ۱۲ – ۱۰

۳. انواع یخچال فریزر

یخچال‌های یکپارچه با پیشخوان

مدل‌های یکپارچه با پیشخوان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عمق آن‌ها بدون محاسبه‌ی درب محصول ۶۱ سانتی‌متر باشد. این اندازه، استاندارد عمق کابینت در دنیا است. بنابراین، یخچال به‌طور کامل توسط کابینت‌های اطراف آن پوشش داده می‌شود و تنها درهای آن بیرون خواهند ماند تا دکور شما یکپارچه‌تر به نظر بیاید.

فریزر بالا یا کمبی

در این نوع طراحی فریزر در بالا و یخچال پایین آن قرار می‌گیرد. این مدل فضای زیادی دارد؛ اما برای دسترسی به بخش‌های پایینی یخچال که در طول روز ممکن است زیاد با آن‌ها سر و کار داشته باشید، باید مدام خم شوید. این سبک از طراحی را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و البته متداول‌ترین نمونه‌ی موجود در بین شرکت‌های تولید‌کننده‌ی یخچال دانست.

فریزر پایین

بخش مربوط به فریزر در این نوع طراحی در پایین و یخچال بالای آن قرار می‌گیرد. این طراحی ضمن داشتن ظرفیت مناسب برای موارد حجیم، دید و دسترسی خوبی به مواد غذایی ارائه می‌دهد و لازم نیست مدام برای دسترسی به آن‌ها خم شوید.

فریزر پایین به سبک فرانسوی

در طراحی درب یخچال به سبک فرانسوی، فریزر در پایین و یخچال که روی آن قرار دارد دارای دو درب است که مانند پنجره از وسط به طرفین باز می‌شوند. این مدل‌ها در مواقعی که با کمبود جا مواجه هستید کاربرد دارند؛ ضمن اینکه فضای خوبی در بخش فریزر ارائه می‌دهند که برای نگهداری موارد حجیم مناسب و کاربردی است. البته برای استفاده از این یخچال‌ها باید فضای بیشتری در آشپزخانه داشته باشید. با این حال یخچال‌هایی با طراحی فرانسوی جزو جادارترین محصولات این دسته هستند.

ساید بای ساید

در این مدل محصولات، یخچال و فریزر در کنار هم قرار می‌گیرند. چنانچه از مواد تازه و فریزری به یک اندازه استفاده می‌کنید، این گزینه می‌تواند مناسب شما باشد. در نظر داشته باشید که به دلیل تقسیم عمودی یخچال از وسط، پهنای فضای داخلی شما در هر دو بخش یخچال و فریزر باریک خواهد بود و امکان نگهداری موارد حجیم را نخواهید داشت. یخچال‌های ساید‌بای‌ساید طراحی بسیار زیبایی دارند.

دوقلو

اگر اعضای خانواده‌ی زیادی دارید یا عموما مواد غذایی با حجم بالایی خریداری می‌کنید، بهترین راه‌ حل موجود یخچال‌های دوقلو هستند. این یخچال‌ها نمونه‌ی حجیم‌‌تر ساید‌بای‌ساید و دارای دو بخش یخچال و فریزر بزرگ و مستقل هستند. در حمل و نقل نیز به دلیل ابعاد کوچک‌تر هر واحد در قیاس با ابعاد ساید‌بای‌ساید‌ها، روند ساده‌تری در پیش خواهید داشت.

سردکن‌های کامپکت

یک یخچال جمع و جور می‌تواند گزینه‌ای کارآمد برای هر آشپزخانه‌ای باشد. از این نوع یخچال‌ها می‌توانید در پیشخوان منزل، اداره و سالن‌های نمایش به‌عنوان خنک‌کننده‌ی نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کوچک استفاده کنید. سردکن‌های زیرپیشخوانی شامل یخچال‌ها، فریزرها، مخزن‌های نوشیدنی و یخ‌سازها عملکردی کاملا متفاوت از یخچال‌های مستقل دارند و به همین دلیل می‌توانند بدون اینکه کمپرسور آن‌ها دچار مشکل شود در بین کابینت‌ها جای بگیرند.

نوع  ارتفاع      عرض عمق   
فریزر بالا    ۱۴۵ تا ۱۷۳ سانتی‌متر  ۷۱ تا ۸۲.۵ سانتی‌متر ۷۶ تا ۸۴ سانتی‌متر
فریزر پایین ۱۶۵ تا ۱۷۴ سانتی‌متر ۷۴ تا ۹۱.۵ سانتی‌متر ۷۶ تا ۸۶ سانتی‌متر
سایدبای‌ساید  ۱۶۸ تا ۱۷۸ سانتی‌متر ۷۹ تا ۹۵ سانتی‌متر ۸۱ تا ۹۰ سانتی‌متر
دوقلو ۱۶۸ تا ۱۷۸ سانتی‌متر ۹۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر ۷۸ تا ۹۰ سانتی‌متر
زیرپیشخوانی  ۸۶ سانتی‌متر (بلندی پیشخوان) ۹۶.۵ یا ۱۵۵ سانتی‌متر ۶۱ سانتی‌متر
یکپارچه با پیشخوان    ۱۷۰ تا ۱۸۳ سانتی‌متر ۸۴ تا ۹۱ سانتی‌متر ۶۱ سانتی‌متر با احتساب در

4. برچسب انرژی و گارانتی

برچسب انرژی

امروزه کم‌مصرف بودن یکی از عوامل تعیین‌کننده هنگام خرید لوازم برقی به‌حساب می‌آید. یخچال‌های امروزی نسبت ده سال گذشته بسیار بهینه‌تر عمل می‌کنند. یخچال‌هایی که دارای برچسب Energy Star باشند، ۲۰ درصد کمتر از سایر یخچال‌ها برق مصرف می‌کنند که این موضوع باعث پایین آمدن مبلغ قبض برق شما خواهد شد. یک یخچال فریزر معمولا به تنهایی ۱۵ درصد مصرف برق خانه را تشکیل می‌دهد. بنابراین، لازم است هنگام خرید توجه ویژه‌ای به برچسب‌های انرژی دستگاه داشته باشید. از سوی دیگر گارانتی طولانی‌تر اکثر اوقات به معنی اطمینان شرکت سازنده از کیفیت محصولی است که ارائه می‌کند.

راهنمای اجاق مبله

راهنمای خرید فر توکار

اگر برای انتخاب نوع و چیدمان فر در آشپزخانه و اینکه با اجاق صفحه ای یا مبله باشد یا نه سردرگم هستید این مقاله به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.
آیا شما دستگاه های جدیدی برای آشپزی درنظر دارید؟ رویای همه برای آشپزخانه به واقعیت نمی پیوندد و استفاده از بعضی دستگاه ها در فضای آشپزخانه بهتر از بقیه به کار می رود.
یک فر خوب باید یک دهه یا بیشتر برای شما کار کند، بنابراین شما به فری احتیاج دارید که نیازهای شما در آشپزی را تامین کند و به راحتی تاریخ مصرفش به اتمام نرسد.
فرهای مدرن Modern Ovens دارای ویژگی های با تکنولوژی بالا Hi-Tech هستند که باعث سهولت در آشپزی می شود.

چقدر باید هزینه کنید تا بتوانید یک فر مناسب خریداری کنید؟
قیمت فرهای توکار از 2 میلیون تومان برای یک فر معمولی تا 20 میلیون تومان برای یک فر مدرن متغیر است. نتایج حاصل از بررسی فرهای توکار در سال های متمادی نشان داده که برای یک فر توکار مناسب بین 4 تا 8 میلیون تومان باید هزینه کرد!
چه نوع فری را شما نیاز دارید؟
شما همیشه این انتخاب را ندارید که فر برقی یا گازی بخرید چون این موضوع بستگی داره به امکانات و تجهیزات سوخت برق و گاز که در خانه شما مهیاست. به عنوان مثال فرهای گازی نیاز به لوله کشی جداگانه تا پشت فر بوده و در غیر اینصورت شرکت تولید کننده بحث نصب و گارانتی را به عهده نخواهد گرفت.
بعضی مواقع ممکن است که شما دکوراسیون آشپزخانه خود را تغییر داده و انتخاب شما بدلیل کم بودن فضای نصب فر، محدود شود.

فر برقی یا گازی؟
فرهای توکار برقی امروزه مرسوم ترند. با توجه به اینکه فر تنها یا دابل در نظر دارید می توانید از موارد بسیاری انتخاب کنید. فرهای توکار گازی امروزه سخت تر پیدا می شوند. فقط تعداد کمی از تولید کننده ها فر توکار گازی را در سبد کالایی خود قرار داده اند، بنابر این انتخاب شما محدودتر می شود.
به طور کلی، نتایج نشان می دهد که فرهای برقی بهتر عمل می کنند. فرهای توکار برقی گرما را در فضای داخل مخزن بهتر پخش کرده و پخت بهتر و کامل تری نسبت به فرهای گازی دارند.
از طرف دیگر، فرهای گازی میتونن از نظر هزینه خرید و نصب ارزان تر باشن و برخی موارد مناسب وجود داره. بنابر این اگر لوله کشی گاز را قبلا انجام دادید و نمی خواین هزینه فر برقی را بپردازید می توانید فرهای توکار گازی موجود در فروشگاه هایپرکیت را بررسی کنید. البته به این نکته هم توجه داشته باشین که احتراق گاز همیشه همراه با تولید مونو اکسید کربن خواهد بود و قطعا بر سلامت غذا تاثیر خواهد گذاشت.
سایز درست فر توکار را انتخاب کنید.ظرفیت فرهای توکار شناخته شده می تونه از 51 تا 76 لیتر متغیر باشه. ظرفیت متوسط یک فر تک معمولا 60 لیتره.
ظرفیت متوسط برای فرهای دابل : 62 لیتر برای فر اصلی و 35 لیتر برای فر کوچکتره.
طراحی و نحوه قرار گرفتن طبقات یک فر روی میزان غذایی که داخل آن طبخ می کنید تاثیر گزاره.
تولید کنندگان معمولا حجم کلی داخل فر را به عنوان راهنمای ظرفیت فر عنوان می کنند. اما از آنجایی که غذا به صورت مکعب های بزرگ در داخل فر قرار نمی گیره این مورد خیلی مفید نیست. توجه داشته باشید که ظرفیت خالص فر نشان دهنده ظرفیت واقعی فر خواهد بود. این امکان وجود داره که یک فر با ابعاد بزرگتر دارای فضای کمتری نسبت به یک فر با ابعاد کوچتر باشه.
ظرفیت مورد استفاده یک فر توکار میتونه 27 لیتر کمتر از ظرفیت شناخته شده آن فر باشه.
حجم واقعی استفاده شده از یک فر اندازه گیری شده است و فضای 3 سانتیمتری بالای فر و فضای زیر آخرین طبقه فر در این اندازه گیری چشم پوشی شده است. اگر غذا را در این فضا ها قرار دهید از گردش صحیح هوای داغ جلوگیری کرده و بر نتایج پخت و پز تاثیر خواهید گذاشت.
راهنمای خرید فر توکار

یک آپشن دیگه به این صورته که فر دیواری زیر اجاق صفحه ای در کابینت اصلی قرار میگیره، اما مراقب باشید- هر ترکیبی از این آرایش با هر تولید کننده ای به خوبی به کار نمیاد. بهتره مطمئن شوید که فضای کافی برای درست قرار گرفتن اجاق صفحه ای بالای فر وجود داره.

فر دیواری ستاره آبی (BlueStar Wall Oven)
علاوه بر آپشن های شناخته شده ای از فر توکار، چند تا مدل منحصر به فرد داره که خیال شما را راحت میکنه. این فر گازی دیواری 36 اینچی با در فرانسوی یک طرح تجاری از فر دیواری برای آشپزخانه شماست.

فرها

سیخ گردان یک لوازم جانبی سرگرم کننده برای فر دیواری شماست. بهتره تکنیک های آشپزی و سوخاری کردن مرغ را یاد بگیریم: جوجه گردان، کبابی، کبابی با سس و … – سعی کنید روش مورد علاقه خودتونو پیدا کنید.

آیا باید یک فر تمیز کننده خودکار بخرید؟
تمیز کردن محفظه یک فر کاری ناخوشایند و وقت گیر است. بنابر این یک فر توکار که قول می دهد خودش را تمیز کند بسیار وسوسه انگیز است. چندین آپشن در دسترس است :

تمیز کننده خودکار پیرولیتی Pyrolytic cleaning گزینه اصلی است. فرهای پیرولیتی Pyrolytic ovens برنامه خاصی دارند که دمای داخل فر را به بالاترین درجه حدود 500°C می رساند و تمامی باقی مانده های غذا را تبدیل به خاکستر کرده که می توانید از کف فر براحتی پاک کنید.
خطوط کاتالیستی Catalytic liners که اغلب در قسمت دیواره های جانبی فر، دیواره پشتی فر و گاهی اوقات در سقف فر قرار می گیرند. این جداره ها دارای صفحه خاصی هستند که تکه های چربی و روغن را جذب کرده و زمانی که در دمای بالاتر از 200°C از فر استفاده می کنید به تدریج از بین می روند.
تمیز کردن با بخار Steam cleaning کمتر رایج است. اغلب شامل اضافه کردن مقداری آب در سینی کم عمق در قسمت پایینی فر است که با ایجاد بخار باعث از بین رفتن چربی و روغن از سطوح فر می گردد.
تمیز کننده نانو Nano-cleaning در بعضی از برندها، مانند بکو Beko به عنوان ویژگی های اضافی پیشنهاد می شود. در این حالت، شیشه درب فر دارای پوششی است که برای جذب دوده طراحی شده است.
پوشش آسان تمیز شونده Easy-clean enamel اساسی ترین آپشن است. این نوع پوشش به سادگی باعث سر خوردن چربی و روغن به کف فر می شود.

فرهای پیرولیتی Pyrolytic ovens به طور فزاینده محبوب می شوند و می توانند بسیار موثر باشند. در فروشگاه هایپرکیت بهترین فرهای پیرولیتی وجود دارد که درب شیشه ای خود را نیز تمیز می کنند. در بعضی مدل ها آپشنی وجود دارد که زمان طولانی و یا کوتاه برای چرخه تمیز شدن فر قابل انتخاب می باشد. این مورد بستگی به میزان کثیفی محفظه فر دارد. با این حال، توجه داشته باشید که باید قفسه های فر را از مخزن خارج کرده و بسته به مدل فر داخل ماشین ظرفشویی قرار داده یا با دست بشویید.
ویژگی های تمیز کننده خودکار هزینه بیشتری خواهد داشت – خصوصا اگر یک فر پیرولیتی خریداری کنید – اما در طول زمان در وقت شما و هزینه خرید مواد شوینده صرفه جویی خواهد شد. قیمت ها هم در حال پایین آمدن هست چون این گونه فرها مرسوم می شوند. با این وجود برخی از فرها ویژگی تمیز کنندگی خودکار را ندارند اما در آزمایش های ما ثابت شده است که تمیز کردن آنها کار آسانی نیست. تمامی فرهای پیرولیتی که ارزش خرید دارند در فروشگاه ما جمع آوری شده.

پخت معمولی، با فن یا چند منظوره؟
چند راه وجود داره که یک فر می تونه گرما فراهم کنه و این به شما امکان درک بهتر از آنچه که در پخت بهتر نیاز دارید را میده.

فر معمولی Conventional ovens
یک فر معمولی استاندارد گرما را از دو المنت حرارتی یکی در قسمت بالای فر و دیگری در نزدیکی پایه فر تامین می کنه. این مورد باعث ایجاد دو منطقه گرم و سرد در فر میشه و در نتیجه غذایی که به بالای فر نزدیکتر باشه سریعتر پخته می شه. پخت معمولی بعضی اوقات می تونه با استفاده از فن به صرفه باشه – کیک ها، سوفله ها و دسرها فقط با استفاده از المنت بالا و پایین بهتر در میاد و برای پخت هر چیز مایع که شما میخواین آهسته طبخ بشه همچون کاسرول گوشت و مرغ، با استفاده از پخت با فن چیز بیشتری بدست نمیارید.

فرهای فن دار Fan ovens
امروزه بیشتر فرهای برقی به همراه یک فن تولید میشه که کمک میکنه حرارت به طور یکنواخت پخش بشه، و بعضی فرهای گازی نیز دارای فن هستن. فرهای فن دار واقعی یک المنت تنها به دور فن دارن، در حالی که یک فر به همراه فن عمدتا یک فر معمولیه (دو المنت حرارتی) همراه با یک فن که در قسمت پشتی فر قرار گرفته. شما با استفاده از فن میتونید حرارت را تا 20 درجه کاهش دهید.
غذا در فرهای فن دار سریعتر طبخ میشه چون هوای گرم به طور مداوم داخل مخزن فر در حال گردشه. همچنین لازمه که هنگام استفاده از اینگونه فرها دمای طبخ را کاهش بدید. در فرهای دابل، فر اصلی و بزرگتر معمولا مجهز به یک فن هست و فر دیگه به عنوان یک فر معمولی عمل میکنه بنابر این شما می تونید با توجه به نوع غذاتون بهترین آپشن را انتخاب کنید.

فرهای دارای عملکرد چند منظوره Multi-function ovens
فرهای چند منظوره معمولا شامل المنت بالا و پایین، گریل و فن هستن. این نوع فرها امکان استفاده از این منابع حرارتی به صورت مستقل و ترکیبی را میدهد. بنابر این شما میتونید فقط از المنت بالا استفاده کنید تا لازانیای شما وقتی پخته شد کمی بیشتر قهوه ای بشه یا از المنت پایین فقط برای ترد شدن کامل داخل پیتزا یا پای کیش (quiche) استفاده کنید.
فرهای دارای چند عملکرد اغلب دارای تنظیمات یخ زدایی نیز هستند. بعضی مدل ها برای یخ زدایی فقط از فن برای چرخش هوای معمولی داخل فر استفاده می کنند، در حالیکه در برخی مدل ها در زمان مشابه کمی حرارت از پایین هم چاشنی کار می شود. در هر صورت، به نسبت اینکه غذا را روی کابینت آشپزخانه رها کنید تا یخ غذا باز شود کار خیلی سریعتر انجام می شود.
فرهای با عملکرد چند گانه به طور روز افزون در حال عمومی شدن هستن. این نوع فرها میتونن آپشن های پخت و پز با انعطاف پذیری بیشتر را به شما ارائه کنن اما باید مطمئن بشید که استفاده از این آپشن ها به چه میزانی کار شما را آسان می کنه چون آپشن های بیشتر میتونه به معنی کنترل های گیج کننده باشه.

سایر ویژگی های فر که باید در نظر گرفت

کنترل های دیجیتال Digital controls که میتونه دقت بیشتری نسبت به کنترل های چرخشی داشته باشه، و به شما این امکان را میده که درجه حرارت دقیق تری را انتخاب کنید.

تایمر قابل برنامه ریزی Programmable timer این امکان را برای شما فراهم می کنه که فر را برای پخت در زمان معینی تنظیم کنید، که این زمان در حالت ویژه تا 24 ساعت قابل تنظیم است. فر به صورت اتوماتیک روشن شده، پخت را انجام میده و خاموش میشه. فرهای ارزان تایمرهای معکوس ساده تری دارن. مدل های خیلی پیش پا افتاده تایمر هم ندارن.

ریل تسکوپی Telescopic runners که باعث میشه قفسه های فر را به نرمی و در حالت پایدارتری از فر بیرون بکشید و مجدد به داخل برگردونید. در بعضی فرها ریل تلسکوپی در جای خود ثابت است، اگر چه در فرهای دابل ممکن است فر شما مجهز به چندین ریل و یک کیت ثابت کننده باشه. امتیازی که این حالت داره اینه که می تونید انتخاب کنید که ریل تلسکوپی داخل کدوم مخزن قرار بگیره ولی نکته ای که هست اینه که باید خودتون ریل را در محل مورد نظر ثابت (Fix) کنید.

پخت با بخار Steam cooking در بعضی از فرهای مولتی فانکشن این عمل با حضور یک مخزن آب انجام میشه که قابل تنظیم برای حالت پخت با بخار یا تزریق بخار هنگام پخت هست. رطوبتی که روی سطح غذا نشسته بخار میشه که در نتیجه سطح غذا ترد شده در حالی که داخل غذا همچنان مرطوب است. پخت با بخار میتونه برای پخت قرص نان یا مقداری کباب مفید باشه. استفاده از تزریق بخار میتونه برای ترد کردن سطح نان کمک کنه.

کنترل اتوماتیک پخت Automatic cooking controls که معمولا با یک نمایشگر رنگی LCD لمسی همراه است و به محض اینکه نوع غذایی که میخواین طبخ کنید انتخاب کنید کار سختی را برای شما انجام میده : تنظیم دما setting the temperature ، منابع حرارتی heat sources، سطح رطوبت moisture levels، و زمان مورد نیاز پخت time needed to cook.

فرهای متصل به اسمارت Smart connected ovens که هنوز متداول نشده ولی بعضی برندها همچون AEG، Bosch و Siemens دارای مدل های در دسترسی هستن که این امکان را برای شما فراهم میکنه که با استفاده از یک نرم افزار روی گوشی یا تبلت خود عملکرد های اصلی را کنترل کرده یا فرآیند پخت را چک کنید. به عنوان مثال برنامه Home Connect شرکت Siemens این امکان را فراهم می کنه که از راه دور شروع، تغییر و پایان برنامه های پخت را به همان خوبی برای سایر لوازم آشپزخانه کنترل کنید.
شرکت AEG دارای یک مدل فر به همراه دوربین داخلی است که امکان نظارت بر فرآیند پخت را به راحتی برای شما فراهم میکنه.

شیشه 3 یا 4 جداره Triple or quadruple glazed doors معمولا در فرهای برتر یافت میشه، چندین لایه از شیشه میتونه به عایق بندی فضا، حفظ حرارت و صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کنه.

درب کشویی Slide-away door این ویژگی منحصر به فرهای Neff است و این امکان را فراهم میکنه که درب فر به طور کامل زیر مخزن فر قرار بگیره. این ویژگی هزینه شما را بالا می بره اما میتونه برای بهبود دسترسی در فضای تنگ مفید باشه.

فر مدرن برقی 30 اینچی (SOU330X)
قفسه ها با قابلیت گسترش کامل درست مثل اون چیزی که امروزه در کابینت های شما در دسترسه به عنوان لوازم جانبی فرهای دیواری به کار میره.

راهنمای خرید فر توکار
فر دیواری دو در یک

فضای کافی برای بیش از یک فر در آشپزخونه ندارید؟ از دو تا فر در فضای یک فر استفاده کنید.